به گزارش کاریابان ایران، احمدرضا اجتهادی، مدیرکل نوسازی مدارس استان قم، در نشست رسانهای که در هنرستان امیرالمؤمنین (ع) منطقه پردیسان قم برگزار شد، با گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی، باهنر و آیتالله رئیسی، از دولت چهاردهم به دلیل پیگیری نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم، تقدیر کرد.
وی با اشاره به آغاز نهضت ملی مدرسهسازی از آذرماه ۱۴۰۳ و برگزاری بیش از ۴۰ جلسه در این زمینه، از هدفگذاری ساخت و تحویل ۷۳۰۰ مدرسه در سراسر کشور خبر داد. سهم استان قم از این نهضت، ۹۰ پروژه شامل ۹۵۰ کلاس درس با زیربنای ۲۰۸ هزار مترمربع است.
اجتهادی با تقدیر ویژه از خیرین مدرسهساز، اذعان داشت که بیش از نیمی از فضاهای آموزشی کشور به همت این نیکاندیشان والامقام احداث شده است.
وی همچنین از طراحی و کلنگزنی ۴۰۰ کلاس درس جدید در استان قم خبر داد که نویدبخش آیندهای روشنتر برای دانشآموزان قمی است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم به طرح شهید عجمیان با هدف بهسازی و شادابسازی مدارس اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح و کمک مردم و گروههای جهادی، ۲۵۰ مدرسه نوسازی و رنگآمیزی شده است. تعمیر ۲ هزار صندلی، اصلاح سیستمهای گرمایشی و سرمایشی و تعمیر سرویسهای بهداشتی مدارس نیز در دست اقدام است و این طرحها نشان میدهد که علاوه بر ساخت فضاهای جدید، نگهداری و بهبود وضعیت فضاهای موجود نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
اجتهادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه خواست تا در زمینه مطالبهگری برای ایجاد درآمد پایدار برای مدارس، فعال باشند.
وی تأکید کرد که خودکفایی اقتصادی مدارس به مدیران و کادر آموزشی اجازه میدهد تا با فراغ بال بیشتری به مسائل آموزشی و تربیتی بپردازند.
او با ابراز تأسف از بهرهبرداری کمتر از ۵ درصد از ۲ هزار مترمربع فضای تجاری ایجاد شده توسط خیرین استان، این کوتاهی را توجیهناپذیر دانست.
مدیرکل نوسازی مدارس قم توضیح داد که قم تنها استانی است که مجوز ماده پنج را برای احداث فضای تجاری در مدارس اخذ کرده و هر مدرسه میتواند ۱۰۰ متر فضای تجاری بدون نیاز به پارکینگ ایجاد کند تا با درآمد حاصل از آن، چالشهای مالی خود را حل کند.
وی همچنین از رسانهها خواست تا در زمینه مولدسازی فضاهای آموزشی و نگهداری فضاهای تحویل شده به آموزش و پرورش، مطالبهگر باشند.
اجتهادی راه نجات آموزش و پرورش را در مولدسازی فضاهای آموزشی دانست و گفت: «بدون تأمین اقتصادی مدرسه، مدیر نمیتواند موفق عمل نماید و با درآمدهای دولتی به نقطه مطلوب نمیرسیم.»
در ادامه این نشست، ابوالفضل هندویان، عضو جدید هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسهساز کشور، اصحاب رسانه را همیاران خیرین مدرسهساز خواند و از آنان خواست تا انتظارات مردم را به گوش مسئولان برسانند.
وی با تأکید بر ضرورت تغییر ساختار در آموزش و پرورش و نیاز به “درمان” این ساختار، اظهار داشت: «تحول در آموزش و پرورش با مدیران ضعیف و بیحال ایجاد نمیشود، باید مدیران قوی به کار گرفته شوند.
هندویان با انتقاد از کوتاهیها در واگذاری یک مدرسه فرسوده به نام “زنگارکی” برای بازسازی، قول داد که در صورت واگذاری این مدرسه در همین روزها، تا مهرماه سال آینده یک مدرسه نو تحویل داده خواهد شد.
بخش پایانی سخنان هندویان، با هشداری جدی همراه بود. وی اعلام کرد که در شهر قم که با تراکم بالای جمعیت در کلاسهای درس مواجه است، ۹ مدرسه در اختیار افراد خاص قرار داشته که با تلاشهای صورتگرفته، سه مدرسه به مردم بازگشته است. وی با قاطعیت تأکید کرد: «در صورتی که ۶ مدرسه دیگر تا یک مهرماه جاری در اختیار مردم قرار نگیرد، اسامی مدارس و افرادی که آن را غصب کردهاند، افشا خواهم کرد.» این هشدار، نور امید را برای بازگشت فضاهای آموزشی به دست دانشآموزان و جامعه، روشن میکند.


